Most of the music shared on this blogare collected from internetI amalways looking and trying to pick out the best musichas the best sound quality to share with everyone, but sometimes unavoidable shortcomingshope you comment.
Thanks for visiting!

Friday, September 5, 2014

Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem KV 626, la lectura de Jascha Horenstein


Se acerca el Día de los Muertos (2 de Noviembre), el día en que los católicos de todo el mundo recuerdan desde el siglo X a sus muertos celebrando una Misa de Requiem. Es un buen momento para escuchar una de las Misas de Requiem más populares que ha dado el genio musical de todos los tiempos.
El Requiem KV 626 de Wolfgang Amadeus Mozart es una de las composiciones que más ha dado que hablar desde la muerte de su autor en 1791. Mozart no pudo terminarla, siendo esa la causa, junto con las maniobras de su mujer para evitar que se supiera que el Requiem no había sido concluido por su marido, de todos los líos que se han tejido desde entonces. La versión que se ejecuta habitualmente es la de Franz Xaver Süssmayr, tenida por autógrafa de Mozart durante muchos años, terminada en 1792. Pero, en realidad, de Mozart sólo tiene la introducción (Requiem aeternam) y apuntes más o menos incompletos de otras partes que fueron orquestadas por Süssmayr, quien añadió las partes que faltaban en los apuntes de Mozart para completar la misa (Sanctus, Benedictus y Agnus Dei). La crítica moderna sospecha que otras manos ayudaron a Süssmayr en su trabajo.
La versión que les propongo escuchar es la dirigida por Jascha Horenstein, grabada en 1956 para la casa discográfica Vox, considerada una de las mejores versiones del Requiem KV 626, en una reedición de 1973.

The Day of the Dead (November 2) is coming, the day Catholics around the world remember since the 10th centurytheir deaths celebrating a Mass of Requiem. It isa good time to hear one of the most popular Requiem Massesthat has given the musical genius ofall time.

The Requiem KV 626 by Wolfgang AmadeusMozart is one of the compositions that have beenthe talk since its author’s death in1791. Mozart could not finish it, this being thecause, along with his wife maneuvers to avoid was known the Requiem had not been completed by her husband, of allthe troubles that since then have been woven. The version running is usually that ofFranz Xaver Süssmayr, held as Mozart’s autographfor many years, completed in 1792.But in reality, by Mozart is only the introduction (Requiemaeternam) and more or less incomplete notes elsewhere that were orchestrated by Süssmayr, adding the missing parts in the notes of Mozart to complete the Mass (Sanctus, Benedictusand Agnus Dei).Modern criticism suspects that other hands helped Süssmayr in his work.
The version I suggest listening is conducted by Jascha Horenstein, recorded in 1956 for the Voxrecord company, which is considered one of the best versions of Requiem KV626, in a repeat of 1973.

Versión:
Wilma Lipp (soprano, Elisabeth Hoengen (contralto), Murray Dickie (tenor), Ludwig Weber (bajo).
Cantores de la sociedad de Amigos de la Música, Viena
Orquesta Sinfónica de Viena
Dir. Jascha Horenstein

Catálogo (Catalogue): Marfer M.50.224 S
Edición (Edition): 1973

Cara (Side) 1
01 Kyrie – Dies irae – Tuba mirum – Rex tremendae – Recordare – Confutatis – Lacrimosa

Cara (Side) 2
02 Domine Jesu – Hostias – Sanctus – Benedictus – Agnus Dei