Most of the music shared on this blogare collected from internetI amalways looking and trying to pick out the best musichas the best sound quality to share with everyone, but sometimes unavoidable shortcomingshope you comment.
Thanks for visiting!

Sunday, June 1, 2014

Johannes Brahms: Concierto nº 1 para piano y orquesta, en Re menor, Op. 15



El Concierto nº 1 en Re menor, Op. 15, para piano y orquesta es una obra estrenada cuando Joahnnes Brahms contaba 25 años. Fue estrepitosamente abucheada en su estreno. Los primeros bocetos de los temas musicales iban encaminados hacia una sinfonía, pero Brahms, siempre tan exigente consigo mismo, no se consideró con el dominio orquestal suficiente para acometer la sinfonía. Así que derivó la música hacia una sonata para dos pianos que tampoco le satisfizo. Finalmente, tras rechazar el material original de los dos últimos movimientos de la sonata, compuso nuevo material y decidió darle la forma de concierto para piano y orquesta. Lo que los críticos y el público asistente al estreno no supieron comprender es que Brahms estaba abriendo nuevos caminos con este concierto: ya no se trataría más de un virtuoso solista acompañado por la orquesta sino de un auténtico diálogo entre el piano y la orquesta, de igual a igual.

The Concerto No. 1 in D minor, Op 15 for piano and orchestra is a work released when Johannes Brahms had 25. It was loudly hissed at its premiere. The first sketches of the music were aimed at a symphony, but Brahms, always so hard on yourself, did not consider himself with orchestral mastery sufficient to undertake the symphony. So the music led to a sonata for two pianos that not satisfy him. Finally, after rejecting the original material of the last two movements of the sonata, composed new material and decided to give the form of concerto for piano and orchestra. What the critics and the public attending the premiere failed to understand is that Brahms was breaking new ground with this concert: it would not be more than a virtuoso soloist accompanied by the orchestra but a genuine dialogue between piano and orchestra, equals.

Versión:
Emil Gilels, piano
Orquesta Filarmónica de Berlín
Dir.: Eugen Jochum

Catálogo (Catalogue): DGG 2530 258
Edición (Edition): 1972

Cara (Side) 1
01 Maestoso

Cara (Side) 2
03 Adagio
03 Rondó – Allegro non troppo