Aunque “El Mesías” se suele vincular con la Navidad, su trama abarca toda la vida de Cristo, desde el Adviento hasta la Resurrección. Händel dio a la obra una estructura operística en tres partes; sin embargo su sólida estructura musical está enraizada más con las pasiones y cantatas alemanas de su tiempo que con el toque italiano que caracteriza la mayoría de sus óperas. Uno de los problemas de “El Mesías” es que el propio Händel escribió numerosas versiones, adaptándolas al momento de cada ejecución. La que se interpreta tradicionalmente es en realidad un arreglo de W.A. Mozart de 1789, publicada después de su muerte con algunas adiciones de otras manos. Según se indica en la funda del disco, para la presente grabación se han corregido errores de textura y se ha utilizado la instrumentación original de Händel.
Although "Messiah" is often associated with Christmas, its development spans the entire life of Christ from Advent to the Resurrection. Händel gave the work an opera in three parts structure, but its solid musical structure is rooted more with the passions and cantatas of his time in Germany than with the Italian touch that characterizes most of his operas. One of the problems of "Messiah" is that Händel himself wrote several versions, adapted to the time of each performance. The one traditionally performed is actually an arrangement by W.A. Mozart, of 1789, published after his death with some additions from other hands. As indicated in the record sleeve, for this recording texture errors have been corrected and has been used Händel's original instrumentation.
Versión:
Joan Sutherland (soprano)
Grace Rumbry (contralto)
Kenneth McKellar (tenor)
David Ward (bajo)
Georg Malcolm (clave)
Ralph Downes (órgano)
Coro y Orquesta Sinfónica de Londres
Dir.: Sir Adrian Boult
Catálogo: Decca SXL 2316
Edición: 1959
Cara 1Parte I
01 Consolad a mi pueblo… - Todos los valles
02 Y la gloria del Señor
03 He aquí que una Virgen concebirá… - Oh tú que traes las buenas nuevas
04 Regocíjate
Parte II
05 Fue despreciado
Cara 2
06 ¿Por qué las naciones…?
07 Aquél que habita en el Cielo… / Tú los destrozarás
08 Aleluya
Parte III
09 Yo sé que mi redentor vive…
Although "Messiah" is often associated with Christmas, its development spans the entire life of Christ from Advent to the Resurrection. Händel gave the work an opera in three parts structure, but its solid musical structure is rooted more with the passions and cantatas of his time in Germany than with the Italian touch that characterizes most of his operas. One of the problems of "Messiah" is that Händel himself wrote several versions, adapted to the time of each performance. The one traditionally performed is actually an arrangement by W.A. Mozart, of 1789, published after his death with some additions from other hands. As indicated in the record sleeve, for this recording texture errors have been corrected and has been used Händel's original instrumentation.
Versión:
Joan Sutherland (soprano)
Grace Rumbry (contralto)
Kenneth McKellar (tenor)
David Ward (bajo)
Georg Malcolm (clave)
Ralph Downes (órgano)
Coro y Orquesta Sinfónica de Londres
Dir.: Sir Adrian Boult
Catálogo: Decca SXL 2316
Edición: 1959
Cara 1Parte I
01 Consolad a mi pueblo… - Todos los valles
02 Y la gloria del Señor
03 He aquí que una Virgen concebirá… - Oh tú que traes las buenas nuevas
04 Regocíjate
Parte II
05 Fue despreciado
Cara 2
06 ¿Por qué las naciones…?
07 Aquél que habita en el Cielo… / Tú los destrozarás
08 Aleluya
Parte III
09 Yo sé que mi redentor vive…